Mina svar till er


Vad heter huvudstaden i ryssland?

Får väl börja med den här eftersom min vapendragare Ida blev lite orolig över att folk faktiskt trodde hon var riktigt bakom flötet på riktigt. Det här var en intern grej mellan oss så att den heter Moskva har hon nog koll på... nu i alla fall.

Om du inte fick bo där du bor nu, vart skulle du då vilja bo?
I Sverige skulle jag gärna bo i Äppelviken i Alvik. Det är så vackert där, varje årstid, varje dag. Varenda gång jag är där blir jag helt tagen och perplex över hur någonting så rofyllt och charmigt kan finnas i ett annars så grått land. Det finns inget bättre ställe att vistas på under sommaren om man håller sig till storstaden. Det är ängar, gläntor, klippor och sjöar kontrat med små skeva hus, robusta resturanger som klarat sig genom tiden och spårvagnar.

Vilket sjärntecken är du?
Jag är född i slutet av oktober vilket gör mig till skorpion. Enligt Dagens Horoskop så lämnar sällan skorpioner personer oberörda. De är kraftfulla personer som har ett känslosamt inre liv med både stormiga och passionerade känslor. Trots detta verkar skorpioner samlade och behärskade till fasaden. I relationer och samarbeten är vi viljestarka och tydliga vad vi vill komma fram till och prestera. Skorpioner är väldigt bra människokännare och läser ibland människor som öppna böcker. Skorpioner har till naturen fattat tycke för både psykologi och har en stor potential på det kreativa planet och även när det kommer till problemlösningar av olika slag. Skorpioner är kända för att alltid ha en dold reservplan, och får ofta ett liv med spännande möjligheter och dramatiska vägsjäl. Låter nästan som om någon spionerat på mig. Någon annan skorpion som känner igen sig?

Om du vill fick välja att vara ett annat stjärntecken än det du är, vilket skulle du välja och varför?
Jag skulle aldrig vilja vara ett annat stjärntecken just för att jag är så pass gift med mitt egna tecken då jag anser att det spelar en stor roll i en människas personlighet. Men många har som första intryck förut sagt att jag beter mig som en tvilling. Kanske just för att tvilling är ett av de mer sociala stjärnteckena och de är mycket utåtriktade, kan ha många saker på gång under samma tid, de har lätt för nya människor och är mycket skickliga verbalt och på att flirta. I övrigt trivs jag väldigt bra med vågar, och de viktigaste männen i mitt liv (morfar och Emil såklart) är född i vågens tecken.

Om du bara fick ha på dig en "outfit" för resten av livet, hur skulle den då se ut? Visa gärna bilder!
Det här kan man nog egentligen inte fråga mig. Om jag bara fick ha på mig en sak för resten av livet skulle jag nog tacka för mig och lämna min plats åt någon annan. Jag uttrycker mig med kläder och skulle aldrig i min vildaste fantasi bara kunna välja ett plagg att leva med för alltid. Visst finns det saker jag trivs extra bra i, men de som känner mig och som lever nära mig vet att jag inte har någon speciell stil, jag sätter på mig allting som kommer i min väg och exprimenterar med alla sorters stilar.



Vilka är dina favoritfilmer?

Fight club och Gilbert Grape är de absolut bästa filmerna i världen och på delad andra plats komme hur många som helst; Eternal sunshine of the spotless mind, Leon, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, Underbara älskade, Benjamin Buttons otroliga liv, Millenium-triologin (Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes), Amelie från Montmartre och Donnie Darko.

Har du några favoritcitat?

"I'm just a fucked up girl looking for my own piece of mind" - Clementine, Eternal sunshine of the spotless mind
"I decided long ago never to walk in anyone's shadow. If I failed, if I succeed, at least I lived as I believed. No matter what they take from me they can't take away my dignity" - Whitney Houston


Vilka är din favoritböcker?

Det skrev jag om alldeles nyligen, kolla här!

Vilka tv-program gillar du?
Jag har gett upp tv-tittandet i princip helt och hållet sen jag började tvåan nu efter sommaren. Jag följer inga serier alls längre och kollar helst på Californication som är den bästa serien som existerat i vår moderna tid, men den laddar jag ned. Annars tycker jag om dokumentärer av alla slag, de ser jag ofta på när det går någon med ett vettigt budskap bakom sig. Mitt absoluta favoritprogram är Det okända, men jag följer det inte slaviskt. Ibland kollar jag på kriminalserier eller på stand-up. Och allt med fredagsfinaler.

Berätta lite mer om din familj
Här skrev jag lite om min mamma, Emil och min syster i min gamla blogg.

Vilken är din favoritglass?
Valnötsglass utan tvekan

Vad gör du på en ledig dag?
Här finns också en text om en ledig drömdag ifrån arkivet i min gamla blogg.

Vilket yrke tror du att du kommer ha i framtiden?
Jag hoppas att jag får jobba som psykolog antingen inom kriminalvården eller för ungdomar. Det viktigaste för mig är att jobba med människor - för människor. Om saker inte går som planerat skulle min plan B vara att jobba som kriminolog, rehabliterare eller kanske barnläkare. Självklart vill jag skriva, men jag vill jobba med någonting mer värdefullt så skrivandet får vara mer som ett projekt.


Berätta mer om din tonårstid!
Egentligen kanske jag inte borde svara på den här frågan förrän jag fyllt 20, när alla tonårsbekymmer och alla känslostormar är över. Om de nu någonsin tar slut? Det tvivlar jag på. Hur som helst, jag har växt upp för fort. Jag lärde mig att ta ansvar för mig själv och alla i min omgivning redan innan jag var tonåring och jag har alltid känt mig missplacerad och missförstådd. Det är ofta jag tycker att människor i min omgivning är ointelligenta, omedvetna och vandrar planlöst utan livserfarenhet. Det kanske är så man ska vara i den här åldern och det är det som skrämmer mig. Att jag är någonting jag egentligen inte borde behöva vara på flera, många år. När jag var tretton år mådde jag väldigt dåligt, jag var psykist utmattad och man skulle väl kunna säga att jag gick in i väggen rätt rejält där en period. Omgivningen var påfrestande och jag hade väldigt höga krav på mig själv. Viktiga människor behandlade mig illa och strödde salt i sår som jag sedan fick slicka rena på egen hand. Jag litade på människor under en väldigt känslosam och trasig period, och de människorna högg mig i ryggen och jag slog mig hårdare än vad jag trodde var möjligt. Jag har lärt mig väldigt mycket, väldigt tidigt. Det är jag tacksam för, för jag tror att jag kan förstå mig på parareller och saker som hänger i luften utan att vara riktigt uttalade. Jag har lärt mig mycket den hårda vägen och jag är så oerhört tacksam att mitt liv vänt och tagit form igen. Jag ser konturer och jag känner. Jag vågar älska igen, jag vågar lita på människor och jag är oändligt tacksam för mina närmsta. Jag gråter bokstavligen när jag skriver det här, det är helt otroligt hur livet faktiskt kan byta bana. Jag har vågat gå höger när allting bara tytt på vänster, jag har vågat och jag har varit livrädd. Det har lönat sig nu i efterhand. Man väljer vem man vill vara och livet blir vad man gör det till.



Hur tänker du när du köper kläder?
Jag tänker först och främst på om det är någonting som är tidlöst och annorlunda på samma gång. Jag mer eller mindre vägrar köpa någonting som jag vet att alla andra kommer att bära. Det finns trender jag älskat helhjärtat men som jag bara gått emot helt för att jag inte vill se ut som en klon utav någonting annat. Jag vill också att det ska vara billigt och utbytbart, gärna second hand. Spenderar jag en större summa på plagg så ska det vara någonting jag vet att jag kommer använda under en väldigt lång tid och som kräver en viss kvalité. Som kappor, skor, kavajer och större väskor. Jag tänker sällan eller  aldrig på vad som matchar med vad eller om jag har en tröja som ser bra ihop ut med min nya kjol eller dylikt. Det tycker jag är en så pass oviktig sak.

Favoritpålägg på macka?
Kryddsalami eller rökt skinka med dijonsenap.


Om ditt liv var en film, vilket skulle vara soundtracket och vem skulle få spela dig?
Scarlett Johanssen skulle utan minsta eftertanke få spela mig. Jag tycker hon är sexig och rationell utan att försöka, för det finns trots allt inget mer osexigt än kvinnor som måste göra sig till för att framstå som attraktiva och kloka. Soundtracket skulle nog vara Summerbreeze med Johnossi. Den är väldigt rå, naiv och alldeles underbar.

Vad vill du bli när du blir stor?
Jag vill bli någon som lämnar spår i människor, som vågar och är beundransvärd.

Vad vill du plugga till när du pluggar vidare efter gymnasiet?
Jag skulle gärna läsa psykologprogramet, socialantropologi, sexologi eller kriminalogi.

Vad tänker du göra efter studenten?
Jag vill egentligen resa och se världen, testa mina gränser och bara åka iväg med en ryggsäck på ryggen. Ingenting annat. Se en solnedgång i alla världens länder, ligga matförgiftad tillsammans med någon jag älskar i ett vackert land bara för att skratta åt det efterhand, ta mig fram via tåg och motorcyklar, klättra i berg och se spelningar på udda ställen om kvällarna. Men jag kanske pluggar vidare på en gång, för att ha det gjort och för att inte tappa suget. När den dagen jag måste bestämma kommer, går jag på magkänslan.

Om du hade tvingats flytta ifrån Sverige vilken land/stad hade du valt då och varför?
Det finns många länder jag kan tänka mig att bo och leva i. Japan, New York, Californien, ett varmt land runt Medelhavet och Marocko. Men jag skulle nog valt New York om jag bara fick välja ett ställe på jorden. Jag tror jag skulle må bra där, av alla människor, av frispråkheten och av ett helt annat levnadssätt. Det är pulsen och ruset i den staden som sitter kvar i hjärtat när man flygit hem och den känslan vill jag stanna i under en längre period.


Det sägs att kvinnor som gör en stor förändring med håret vill och är redo att göra en stor förändring i livet. Känner du nått sånt liknande?
Det är precis så. Jag kan inte säga att jag lärt känna mig själv helt, för det handlar om en livstid. Men jag har lämnat saker bakom mig, jag blickar framåt och jag vet vem jag är i mig själv just nu. Jag känner mig mer upprymd och fylld som person mer än någonsin tidigare och jag känner hur jag lär mig av vartenda snesteg och varenda upplyftelse. Jag antar att färgningen av håret faktiskt gick hand i hand med detta.

Vilken/vilka film önskar du att du hade en roll i?
Som Christina i Vicky Christina Barcelona

Vilka låtar är soundtracket av ditt liv? [spotifylist]
Egentligen finns det bara en låt som skulle kunna beskriva min livstid. Elegi. Men det finns andra låtar som ligger nära hjärtat, som är förknippade med människor som trillade ifrån, som sårade mig, som jag sårade, som jag saknar, som jag älskat, som jag aldrig vill ha att göra med igen, låtar jag gråter till, musik jag vill dansa till, musik jag vill dö till, låtar jag undrar om de kanske handlar om mig, melodier som ljuder sönder min tillvaro och melodier som lagar mitt samvete. Klicka här.


Har du och din prins många liknande intressen?
Nej. Emil är min raka motsats och det är väldigt lite vi har gemensamt när det gäller intressen faktiskt. Detta gör mig dock ingenting, jag får de bästa av hans värld och han det bästa ur min. Vi kompletterar varandra väldigt bra på det sättet, vi är som ying och yang klyschigt nog.

Vad gör du en perfekt morgon?
Ligger och drar mig i sängen bredvid Min Prins, helt utan ångest. Går upp i tid, kokar alldeles perfekta ägg och brygger lagom starkt kaffe. Läser Dagens nyheter, lyssnar på radio eller läser en bok jag läst så många gånger förut. Släpper ut min kanin Effie som håller mig sällskap och springer som en galning runt mina fötter. Jag har ingen tid att passa och jag får varma pussar i nacken av Emil och tåpussar av Effie.

Hur vill du spendera livet sådär vid sextio?
Vid sextio hoppas jag att jag har upplevt, vågat, känt och älskat. Jag vet inte alls vad jag vill göra vid sextio, men jag är rätt säker på att det är en period i livet när man slutar med det man gjort för en väldigt lång stund och börjar på någonting helt annat. Någonting nytt som man inte alls kunde se framför sig när man var yngre. Jag tror dock inte att jag kommer bli en tanting tant, utan jag tror jag kommer ha ett rätt ungt sinne och göra någonting inte många andra sextioåringar gör. Det kanske är vid den åldern jag sätter mig ned och skriver böcker på heltid. Kanske öppnar jag ett litet fik i skärgården eller så jobbar jag som volontär på Skansen. Vem vet.

Hur länge har ni varit tillsammans?
4 år, vi blev tillsammans i december 2005

Vad är det finaste med livet?
Att kunna beröra en annan människa på djupet. Våga och älska.


Vilken färg är din ytterdörr?
Det är en mörkbrun trädörr, rätt trist men så blir det väl när man bor i en lägenhet med trappuppgång i en förort till Stockholm. När jag var liten bodde jag dock i ett radhus med en koboltblå dörr. Jag var alltid flickan i parken som "bodde i huset med den blåa dörren".

Vad heter du i mellannamn?
Gabriella och så Monica efter min mamma

Vad har du för dator? (färg och sånt)
Jag har en stationär dator och det är väl inte så vidare mycket att beskriva. Det är en hp i alla fall, likaså min familjs laptop och den ser ut som vilken dator som helst. Grå och lagom stor. Jag önskar väl kanske att jag hade en röd hypad mini-laptop med inbyggd webbkamera eller något liknande, men jag känner inget som helst behov till det.

Vilken är din favoritfärg?
Lila.

Vad betyder din tatuering i nacken?

Veritas et aequitas betyder sanning och rättvisa.


Hur kom du på att du ville ha just den tatueringen som du har?
Från början skulle jag bara tatuera in veritas. Veritas som betyder sanning är ett ord som har legat mig väldigt varmt om hjärtat under min uppväxt då jag och min absolut närmsta vän Lilja har använt det ordet som en slags symbol för vår vänskap. Det har dessutom symboliserat en tid då jag mått dåligt och som jag lämnat bakom mig för att blicka framåt. Sen när jag sökte lite om ordet innan jag skulle tatuera mig så fann jag att veritas et aequitas är ett rätt välkänt begrepp på latin och tyckte att det tillsammans symboliserade en väldigt trofast och viktig sak som man kan sträva efter under hela livet. Så det var därför det blev precis vad det blev. Lilja har dessutom en tatuering med samma text, så fint. Jag ångrar det inte en sekund och det var nog den bästa impulsen jag någonsin haft.

Vad använder du för handtvål?
Okej, Trulls. Knäppis. Jag använder den som finns tillgänglig. Så pass kräsen är jag minsann inte! Bara den luktar gott och gör mig ren är jag ytterst glad och tillfredsställd.

Vad anser du är dina största brister?

Den största bristen som skadar mig själv mycket är att jag litar på personer jag inte bör lita på och att jag ältar sönder mig själv till den grad att det är ohälsosamt och håller mig vaken av rädsla vissa nätter. Det som är min strösta brist offentligt är kanske att jag är lite väl öppen i vissa sammanhang och på så sätt skapar folk väldigt konstiga förutfattade meningar om mig har jag märkt. Att prata, synas och höras med människor man knappt känner och prata om tabuartade saker  är något som fått en rätt ful stämpel har jag kommit undifund med.

Varför böt du blogg egentligen? Jag personligen tyckte att din förra var mycket bättre.
Jag vet att jag antagligen slet sönder några cyniska blogg-hjärtan där när jag bytte blogg. Men vet ni? Den förra bloggen blev helt plötsligt alla läsares blogg. Inte min. Den var inte jag, den var gullig, sockersöt och sa inte mycket utanför gränserna. Det är min raka motsats, jag lät helt enkelt läsarnas efterfrågan ta över all makt över min egna darling. Dessutom har folk kommenterat och undrat om det inte är synd att jag tappat läsare pga bloggbytet. Det tycker jag är så himla oigenomtänkt och tråkigt. Den här bloggen, likaså min förra, startade jag aldrig för att bli någon mediakåt tonårsbrud som ville erövra världen. Nej, den var bara för min skull och jag tänker skriva oavsett om jag har 10 eller 1000 läsare. Innehållet i den gamla bloggen var först och främst fokuserat på mina texter, och de finns det lika mycket av här med! Så sörj inte över det raringar.


Jag blir så fasligt torr om både händer och läppar på vintern. Har du något tips som inte luktar apotek?

Det blir jag med vill jag lova. Innan jag går och lägger mig brukar jag skrubba mina läppar med en mjuk tandborste någon gång i veckan och sedan smörja in rikligt med helosan eller idomin. Sen ser jag till att alltid ha med mig ett läppsyl som inte innehåller för mycket alkohol/vatten. Händerna brukar jag skrubba med olivolja och socker/salt under vintern, detta fungerar även utmärkt på fötterna! Om det ska verka extra länge kan man linda in händerna i plastfolie eller sätta på ett par gummihandskar.

Jag vet inte om du blir nervös när du ska prata inför folk, men du kanske har något tips ändå?
Det här är en sak som jag är väl medveten om att många tycker är väldigt jobbigt och faktiskt fruktar inför. Jag har aldrig haft problem att stå inför människor och jag ser väldigt lätt på den saken. Egentligen kanske jag inte har några konkreta problem, men nu under höstterminen när jag gått på Konsten att tala i skolan så har jag lärt mig att det underlättar betydligt om man kan texten utantill. Ha aldrig ett papper med hela texten framför dig, det är lätt att börja svamla och tappa tråden i såna fall. En annan sak som fungerar är att tänka på att du känner alla och att alla vill dig väl. Ingen kommer göra narr av dig och alla är förmodligen i samma sits som du själv. Att andra tycker att det är lika jobbigt som du tycker, underlättar förmodligen.

Vad skulle du klä på dig om sommaren var här, du fick välja vad du ville, det var runt 28 grader ute och strålande sol, både en dag och natt-outfit?
Jeansshorts med hög midja, en lite större hatt, kavaj och barfota!

Om du vore din egen pojkvän för en kväll, vad skulle du göra?
Det här är en väldigt svår fråga att svara på, eftersom jag värderar spontanitet och oförutsägbara saker. Jag skulle vilja göra någonting för mig själv som jag aldrig skulle glömma. Kanske hoppa på ett tåg, gå av på första okända station och orientera sig fram till en mysig plats att äta på. Ni vet, någonting lite knäppt bara. Det behöver inte ens vara särskilt lyckat. Jag är inte så mycket för champagne, jordgubbar och bubbelbad så jag är inte dyr i drift.

Vilken är den sämsta film du sett?
Låt den rätte komma in var riktigt dålig. När jag läst en bra bok och den sedan kommer på film blir jag oftast helt perplex. Jag har aldrig blivit så besviken på en film någonsin. Sen så såg jag The Descent för några dagar sedan (Instängd) och den var också riktigt, riktigt dålig.

Hur mycket spenderar du på kläder i månaden?

Inte mycket alls faktiskt. När jag köper kläder köper jag sällan nya utan på second hand, så det är väldigt små summor. Men såklart, vissa månader behöver jag verkligen nya kläder och då går mitt studiebidrag mer eller mindre oavkortat till kläder.

Var får du din inspiration ifrån?
Jag försöker leva mig in i andras känslor och olika människors perspektiv att se på saker och ting. Att försöka fånga det där skriket som sitter i halsen, den där klumpen i magen eller saltet i tårarna. Att sätta ord på det diffusa och abstrakta. Jag inspireras av saker jag själv känt, av saker jag ser och hör. Det där som rotar sig fast och slår knut, som jag vill utveckla och dela med mig av. Men ibland är det så enkelt att jag inspireras utav en film eller utav en låt. Jag har svårt att inspireras av böcker eller andra dikter, för jag tänker mest på hur jag skulle göra de på mitt egna sätt, men den ursprungliga författarens princip ligger ju kvar bakom så det fungerar inte riktigt för mig.


Har du alltid varit duktig med ord?
Jag kan inte minnas en tid då jag inte skrev. Jag vet såklart inte om det alltid har varit bra, det jag skrivit. Men jag lärde mig skriva redan när jag var 4 år och jag har skrivit sen dess. Även om jag inte skrev meningar och långa texter redan då så har jag alltid formulerat mig på ett eller annat sätt. Genom att skriva ord, skriva korta och rakt-på-sak-texter. Det har alltid funnits där helt enkelt.

Hur har du förändrats genom den senaste tiden? Både på negativt och positivt sätt?

Jag tror att min personlighet formats rätt mycket sen jag började gymnasiet. Just den här känslan av att jag vet vem jag är, vad jag vill och vad jag vill uppnå har påverkat mig på många sätt. Jag vet mitt eget bästa och låter inte andra klanka ned på mig. Jag brinner mer för saker än tidigare och gör faktiskt någonting av alla känslor, upplevelser och viljor. Självsäkerheten har väl blommat ut på ett nytt sätt och det har hjälpt mig i många situationer.

När blev du av med din oskuld?
Förstår inte varför en ålder ska vara så viktig i den här frågan. Jag säger att det var med Emil men när är väl ingen viktig fråga för världen?

Har du fått julklappen?
Nej Helene, jag har inte fått den än. Det är inte okej, jag har inte träffat Erica på en olagligt lång tid!

Har du någon "ovana/tvångstanke"?
Jag har en väldigt konstig tvågstanke, det är att när jag åker buss så måste stationen ropas ut innan jag plingar. Sen har jag en rätt dominant ovana, och det är att jag nyper i armhålan. Herregud, det låter helt sjukt. Men jag har gjort det hela livet, sen jag föddes. Jag liksom klämmer på nerverna och skinnet som man gör med en stressboll eller liknande. Jag vet, det låter sinnessjukt och det är kanske lite knäppt.

Vart bor du någonstans? Trivs du?

Jag bor i Järfälla, Kallhäll. En förort på norra sidan om Stockholm. Jag trivs mer och mer, jag hade svårt att anpassa mig och gilla läget när jag flyttade från Spånga i somras. Jag gillade inte alls att det var så pass avlägset eller att jag alltid träffade på någon jag kände när jag var ute och promenerade eller gick till centrum för att köpa mjölk. Men nu gillar jag det, det är nära till mina vänner, till gymmet, till vattnet och naturen. Jag mår bra här.


Favorit café i stockholm?
Café 60 på Sveavägen är det bästa vid alla tillfällen. Sen gillar jag Bönor & bakat, Sturekatten, Saturnus och Alberts för öppetiderna.

Favoritaffär?
Myrorna i Sundbyberg slår alla second hand butiker med hästlängder. Det är välsorterat, klänningar i alla färger och former, accesoarer, en stor boksektion och massvis med skor och kavajer. Annars älskade jag Beyond Retro som låg i Souk-gallerian, men den är bara ett minne nu. Annars gillar jag Monki, Weekday och H&M såklart.


Hur ställer sig din mamma till att du dricker, röker etc? Är det något du gör som hon inte vet om, eller är det något som är helt öppet i erat hem?
Jag tycker inte min mamma kunde varit bättre på uppfostran när det kommer till den här punkten. Jag har aldrig varit den som super skallen av mig eller är utom kontroll. Jag känner ansvar över mig själv och mina nära och vill därför ha kontroll. Jag dricker, men kontrollerat och i små mängder. Inte speciellt ofta heller. Min mamma har alltid varit väldigt öppensinnad och låtit mig lära mig av egna misstag och upplevelser. Vi har alltid kunnat prata om såna här saker och jag tror att det är därför jag känner mig väldigt trygg och om någonting skulle hända mig skulle jag aldrig tveka på att ringa eller komma hem. Det är viktigt att ha en liberal inställning som förälder i den här frågan, för att om det är någonting man som tonåring smyger med så tror jag det kan gå riktigt illa om det skulle gå över gränsen och man inte vågar be om hjälp.

När du och din pojkvän har lite sämre tider, hur gör du då för att försäkra dig om att ni kommer hålla ändå?
Man får försöka se allting vackert, roligt och upplevelserikt man gjort tillsammans. Hur mycket man gått igenom och hur fel det skulle vara att vara utan varandra i såna påfrestande stunder. Jag tycker det är viktigt att bråka för att bygga upp relationen, jag tror inget par i världen klarar sig utan tjaffs. Jag tror man tar sönder varandra på så vis eftersom de osagda aldrig kommer fram. Sen tror jag det är viktigt att inte vara rädd för vad man känner och tycker samt vad det kan ge för konsekvenser, för om din respektive partner kan acceptera det så kommer det hålla.



Jag undrar hur du gör för att komma över en kille?
Jag har aldrig varit tvungen att komma över en kille på det sättet, jag har den finaste pojkvännen i världen så jag är väl lyckligt lottad. Men jag tror att det bästa man kan göra är att låta det göra ont. Gråta, lyssna på alla sorliga låtar i världen, titta på saker som påminner om personen och bara känna i känslan. Att stänga inne känslor är det absolut värsta man kan göra.

Och vad är de absolut bästa depplåtarna du vet?
Jag tycker inte jag kan säga någon konkret låt, jag tror det är upp till var och en vad som är en depp-låt. Alla människor förknippar låtar till olika känslor och personer. Den låt jag kanske deppar till kanske du hånglat till. Så det blir nog rätt fel.

Varför uppdaterar du så himla lite?
För jag vill inte känna några krav. Jag uppdaterar när jag har någonting vettigt att lägga fram, tycker det är viktigare att göra ett laddat inlägg än att skriva tomma och ointressanta inlägg flera gånger per dag.

Vad finns på det perfekta frukostbordet?
Salami, kokta ägg, kaffe, mild herrgårdsost, surdegsbröd, frukt som melon och persika samt Min Prins.

Vilka är dina favoritdiktare och har du någon diktsamling som du absolut vill rekommendera? (Berätta gärna om dina favoritdikter också!)
Karin Boye är den bästa någonsin. Det finns någonting tidlöst som vilar över hennes texter och de är enkla och dramatiska på samma sätt. Jag gillar också Marcus Birro för att det är känslosamt och rått. Jag rekomenderar allt utav dessa två poeter. Och så har jag läst en diktsamling som hette "Blir du ledsen om jag dör nu?" som också var väldigt bra. Det var dock många år sedan och minns inte alls vad författaren hette.

Tror du på ödet?
Ja. Väldigt mycket. För er som inte tror på ödet: läs boken "Slumpen är ingen tillfällighet" och vilken trångsynt och icke öppensinnad människa kan tro på ödet så pass som jag gör.


Om du fick vara vem som helst, vem skulle du vilja vara då och varför?
Jag skulle aldrig vilja vara någon annan än mig själv. Jag har väldigt svårt att tänka så. Jag vill göra det jag vill göra, inte gotta mig i någon annans lycka eller framgång om det nu var möjligt. Men för att inte var hur tråkig som helst så skulle jag gärna vara Caroline Af Ugglas för en dag. Hon är helt fantastisk och jag tror hennes sätt att se på livet är väldigt hälsosamt.

Tycker du om att göra små, fina och oväntade saker för att göra någon annan glad?
Väldigt mycket. I mitt och Emils förhållande är jag den som skriver lappar och gömmer på ställen, som ordnar picknickar på balkongen när det regnar ute eller som köper med mig nougat påväg hem till honom. Sen städar jag och lagar mat så ofta som möjligt hemma för att göra mamma glad och låta henne andas lite när hon kommer hem. Jag tycker om att fylla upp någon annans vardagsliv med små enkla knep som är så enkla men ändå så betydelsefulla.

Hur många steg är det från ditt rum till ytterdörren?
11 steg.

Vilken är den absolut finaste låten i hela, hela världen?
Elegi med Lars Winnerbäck.


Kommentarer
Postat av: e

Bilden på dig i randig tröja är från skräcknatten om jag minns rätt! Det högg till i magen när jag läste texten under den vännen.

Tänk att jag har dig och du har mig. Att vi hittat varandra i en så stor värld med så mycket människor.



När man är runt 14 tror jag att mycket som händer skapar vem man är. Och du har utan tvekan varit med och skapat mig till den jag är. Och det är jag BARA fruktansvärt tacksam över. Du är det bästa som finns.

2010-01-17 @ 16:53:46
Postat av: e

och nu läste jag vad du skrev om din tatuering.

Det är galet vad jag blir varm i hjärtat, tårarna bara rinner



i love u

2010-01-17 @ 16:59:31
Postat av: Jennifer

bor du i kallhäll?! jag som läst din blogg och den gamla ett tag, hur har jag inte sett dig? uppväxt där och bor i närheten nu med min pojkvän.

2010-01-17 @ 19:20:54
URL: http://foreversheddingskin.blogspot.com
Postat av: Jennifer

haha, jag blev så förvånad över kallhäll så jag hoppade över att du flyttade dit i somras. nu fattar jag :)

2010-01-17 @ 19:22:18
URL: http://foreversheddingskin.blogspot.com
Postat av: Tove

Världens vackraste blogg.

2010-01-17 @ 19:47:09
Postat av: Cecilia

Hej Ema! Har sett fram emot att få höra dina svar på frågorna och jag måste bara få kommentera några.

Kommer ihåg att jag skrev ett inlägg om just sånna där platser som Äppelviken, hur lätt det är att bara strosa runt och må bra.

Jag är också skorpion och känner igen mig på vissa delar. Jag visar nog det inte så mycket runt folk jag inte känner så bra, men sanningen är den att jag har otroligt lätt för att känna passion för saker jag bara hittat på gatan, har ganska lätt för att läsa av människor och har alltid haft intresse för psykologi. Sjärntecknets beskriving passar dig dock på ett mycket bättre sätt.

"Man väljer vem man vill vara och livet blir vad man gör det till." Stämmer, jätte fint!

Dina ord är otroliga Ema. Tack<3



2010-01-17 @ 21:59:32
URL: http://www.nogg.se/CeciliaC
Postat av: Jenifer

Hej! Jag har under min uppväxt också känt mig malplacerad och att jag inte passar in, inte till din grad, men det är ju ändå inte kul. Jag minns för ett ganska bra tag sedan i din förra blogg så läste jag någon text du hade skrivit om självförtroende och livet och sånt, så skrev du Livet är vad man gör det till, du är den viktigaste personen i ditt liv, glöm aldrig det. I den sekunden ändrades mitt liv. (Sen läste jag det ganska samtidigt som i en annan blogg där en jättesöt tjej med acne som blir mobbad för det ganska mycket försvarade sig själv och sa Man ska aldrig skämmas för hur man ser ut, jag har nämligen länge haft komplex över min hud (inte bara ansiktet och inte alls lika mycket finnar som den tjejen))



Det är så otroligt att så små ord kan få en att ändra värderingar och sitt sätt att se på tillvaron. Jag vill tacka dig så innerligt och även om jag inte kommenterar så ofta så finns jag här och läser varje gång du skriver. Du är en fantastisk människa och jag önskar dig och dina nära allt gott. Kärlek.

2010-01-17 @ 22:17:32
Postat av: s

du verkar vara så fin och dina ord hamnar alltid så rätt, dom träffar mig varenda gång.



sen tänkte jag på en sak, du hade läst en diktsamling som hette "blir du ledsen om jag dör nu?". skrev du fel och du menade långdikten som heter "blir du ledsen om jag dör?" skriven av andreas gustavsson? eller finns det två snarlika böcker kanske (:

2010-01-17 @ 22:58:51
Postat av: Elin

Den första tanken som slår mig är att du gör avtryck. Och du gör det bra!

2010-01-18 @ 00:25:47
URL: http://eliint.blogg.se/
Postat av: Miss C

Sjukt bra svar!!! Din blogg är fantastisk! ;D

Tror också att Caroline af Ugglas sätt att se på livet är väldigt hälsosamt. Borde lyssna mer på henne!!! (när hon pratar alltså)



Take care! //C

2010-01-18 @ 12:52:24
URL: http://missc.devote.se
Postat av: A

allt var klockrent sagt. du är en klok en.

2010-01-18 @ 13:11:35
URL: http://logik.blogg.se/
Postat av: carro

mållös, som alltid! :)

2010-01-18 @ 17:47:48
URL: http://caarroekholm.blogg.se/
Postat av: Sanna

tack för dina fina svar <3

2010-01-19 @ 20:34:34
URL: http://zebrafejs.blogg.se/
Postat av: V

fint . du verkar tänka i fina banor .

2010-01-19 @ 22:12:33
URL: http://vickys.se/
Postat av: Anonym

under bar blogg, är själv också intresserad av astrologi. vart har du fått den informationen om ditt sjärntecken? någon brasida du tipsar?

2010-01-19 @ 23:22:14
Postat av: Anna

Hej! Jag var inne och skulle skriva ett bidrag i den fina te-stundstävlingen som ordsamling hade, när jag snubblade över din dikt. Jag måste säga att jag blev helt kär i den, den var verkligen underbar! Å, jag bara älskade den - mystiken, kärleken!!! Jag ville hursomhelst säga att jag tycker absolut du ska fortsätta med att skriva (inte för att jag vet i vilken grad du skriver? på fritiden? jobbar med det? inte skriver alls särskilt ofta?) I alla fall, den dikten var helt fantastiskt fin! Du är jätteduktig. Verkligen.

2010-01-20 @ 16:18:19
URL: http://kreativitet.webblogg.se/
Postat av: Puzzled?

Fantasktiskt som vanligt! Imponeras av att du är så trygg i dig själv och vet vem du är :)

2010-01-22 @ 23:15:30
URL: http://puzzledanddazzled.blogspot.com
Postat av: Lesly

Mycket fint att läsa om.



Jag fnissade när jag läste:

Vilken/vilka film önskar du att du hade en roll i?

Som Christina i Vicky Christina Barcelona

Det gör jag med! Så underbart, bara det att kunna älska två personer samtidigt och båda älskar dig. Passionerat och vackert. Och det livet, så mycket kultur med fotografi och konstnär och Spanien! aa... :)



Misstänkte det där med hårfärgen också :)



Och dina favoritdiktare ska jag definitivt kolla upp! :D

2010-01-23 @ 00:51:26
URL: http://leslita.blogg.se/
Postat av: alexander maqdosi

hej jag heter alex och går också i nt-gymnasiet

grannar haha:D

undrar bara om du skulle kunna berätta hur du ser på otrohet??

2010-01-23 @ 17:08:17
Postat av: Vendela

Gillar om det du skrev! Underhållande att se lite schyssta saker och inte bara det generella grejerna som man kan läsa om typ alltid. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0