Book lovers never go to bed alone



För oräkneligt många månader sedan bad jag er om boktips, och ni kom med så många förslag att jag var tvungen att skriva ned en hel lista som har varit en ständig följeslagare vid både bokköp och på biblioteket. Men nu har er väl sammansatta och varierade lista tagit slut, så jag tänkte fråga på nytt. Vad har ni för böcker som ligger nära hjärtat? Romaner, novellsamlingar, prosor, dikter.. Vad som helst. Det skulle göra mig så glad. (Edit: Vuxenböcker, inget lättläst!)

(Har föresten åkt på en dunderförkylning så jag kanske blir lite frånvarande om det blir något långdraget, men jag hoppas på det bästa. Puss fina.)

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jag bryr mig inte om namnen är vanliga eller inte..det får ju inte bli nån prestige i att hitta på ett så ovanligt namn som möjligt..det ska kännas rätt bara..i munnen i hjärtat till djuret.

2010-05-04 @ 22:05:01
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Tekla

Idag har jag köpt boken "Det är så logiskt alla fattar utom du". Anledningen var självklart den fina titel (som är lånad från låten "någon gång måste du bli själv" med finaste Annika Norlin) men jag tror faktiskt att själva boken är rätt underbar den med.



(Annars tycker jag du ska läsa "en sorts kärlek" och även uppföljaren till den som heter "änklingen")



Kram!

2010-05-04 @ 22:44:18
URL: http://tells.blogg.se/
Postat av: Moa

Om du inte läst Mästaren och Margarita så tycker jag absolut absolut du ska läsa den. Det är nog den bästa boken jag läst! Fast man kan bli lite rädd för alla ryska namn i början, men man vänjer sig! Kram

2010-05-04 @ 22:48:42
URL: http://alfapet.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Innan jag dör" av Jenny Downham är en fantastisk bok, den är sorglig så att tårarna rinner o kan till en början verka ytlig. Men den är underbar och handlar om att uppfylla drömmar och att våga släppa taget när man inte vill.

2010-05-05 @ 13:59:34
Postat av: Lara Felicia

Det finns inga skridskor i öknen- författaren minns jag inte.

Alla Joyce Carol Oates böcker du kan lägga vantarna på. Hon är underbar. Jag rekommenderar en bok som heter "våld".

2010-05-05 @ 15:47:59
Postat av: s

zebraflickan

2010-05-05 @ 17:36:44
Postat av: airaM

Jag vet ju inte alls vilken typ av böcker du gillar, men en väldigt bra bok, som dessutom är verklighetsbaserad, är "Snälla pappa, nej".

2010-05-05 @ 18:15:48
URL: http://metrobloggen.se/somenoppenblogg
Postat av: Lina

De Dødes Tjern skrevet av André Bjerke. Og ei bok som heter Søskenkjærlighet.

2010-05-05 @ 18:25:17
URL: http://walkingonadream.blogg.no
Postat av: Cecilia

"SOS från mänskligheten" av Johanna Nilsson.

"Syskonkärlek" av Katarina von Bredow.

Den första boken har jag läst en gång och tycker absolut att den var bra och speciell. Syskonkärlek har jag nog läst minst tio gånger och den är min favorit av alla böcker i min bokhylla.

2010-05-05 @ 18:45:26
URL: http://www.nogg.se/CeciliaC
Postat av: Puzzled?

"Extremt högt och otroligt nära" av Jonathan Safran Foer. Den är precis som titeln. Varenda rad skulle kunna klippas ur som citat. "Allt är upplyst" av samma författare är också bra, till en början lite...konstig, men den har ett otroligt djup.

2010-05-06 @ 14:25:55
URL: http://puzzledanddazzled.blogspot.com
Postat av: Klara

'Anthem' av Ayn Rand och 'Den vita jorden' av Lotta Lotass är två så himla fina/bra/intressanta böcker. ville mest säga det

2010-05-06 @ 19:58:41
Postat av: cessis

kärlekens arkitekt (minns inte av vem för jag lånade bort den hehe)

låt den rätte komma in

2010-05-07 @ 21:25:44
Postat av: Anonym

Sen tar vi berlin

allt av Stephen King

och

romeo och julia

2010-05-07 @ 21:37:21
Postat av: B

Dessa läser jag just nu:

High fidelity-Nick Hornby (läs på egnelska, svenska förstör den lite).

Lyckan,kärleken och meningen med livet - Elizabeth Gilbert (Inte swn sådan där: "såhär borde du göra" bok utan snarare en berättelse om en nyskild kvinnas resa till de tre I:na nämligen Italien,Indien och Indonesien).

Motsatsen till kärlek-Julie Buxbaum

En bit av mitt hjärta- Peter robinson (Deckare för en musikälskare. Underbar..)



2010-05-08 @ 15:43:20
Postat av: Lisa

Härlig blogg du har!

Jag läser mycket men jag vet inte om det är något du är intresserad av...

2010-05-08 @ 18:12:40
URL: http://musicadelasanta.blogg.se/
Postat av: E

"Nattens barn" av Traci Lords är jättehemsk och helt underbar

2010-05-09 @ 13:51:48
Postat av: jenna

Det här har ingenting med ditt inlägg att göra, men jag undrar, jag har för mig att du har tatuering/ar? och jag tänkte kan inte du lägga upp bild på det ifall du har det och förklara varför du har dom och vad de står för?:)

2010-05-09 @ 17:39:56
Postat av: Lisa

Läs Törnfåglarna.

2010-05-10 @ 19:41:17
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: Annika

Öster om Eden av John Steinbeck. Läser den nu. Den håller mig vaken om nätterna.

2010-05-10 @ 19:42:57
Postat av: Miina

Kollektivt Självmord av Arto Paasilinna. (Om du vill ha tabubelagd humor.)

Kårnulf was here av Josefine Adolfsson. (Om du vill ha något både roligt och hjärtskärande.)

Tårpilen av Ulf Lundell. (Om du bara vill ha något fint.)

2010-05-10 @ 21:55:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0