Mitt spotifyhjärta

Jag tänkte dela med mig lite av min drös av spotify-listor som bara ligger där i vänsterspalten och väntar på att bli spelade och älskade. Jag har liksom inte tid att lyssna på alla listor som jag knåpar ihop, det är bara en liten fin besatthet att skapa en ny och känna att man har en rykande färsk musiklista. Ändå lyssnar jag på samma lista mest för jämnan. 


Pollenchock, söndermark och kungen
Som ni kanske hör på titeln om ni nu är Winnerbäck-fans så är detta en spellista tillägnat just det - kungen. Alla mina 45 favoritpärlor skrivna av Lasse, som aldrig blir uttjatade, som passar i alla väder, i alla känslor och i alla lägen. Lars Winnerbäck är väl den där känslan som ibland rymmer upp varenda cell i hela kroppen, som man inte riktigt kan sätta fingret på. Det är någonting som bara ligger där och antingen skaver eller bara sprudlar. Det är det som finns i den här listan.
 

This is not a lovestory, it's a story about love
En lista som handlar om den där jävla kärleken som måste drabba oss alla. Och eftersom vi alla säkerligen har fått se både den där sockriga drömmen när man går omkring med ett leende över läpparna från morgon till kväll, när det nästan svider i magen av de där fjärilsvingarna som hotar att flyga ut rakt igenom buken men också det där djupaste hålet som gör man drar för persiennerna, täcket upp över huvudet och inte pratar med någon på en hel vecka, så är det en väldigt hångel- och gråtvänlig lista på en och samma gång liksom.


Hjärta rimmar på smärta
Bara låtar som gör att det går sönder i mig av olika anledningar.


Kedjeröker naken på ditt golv
Egentligen vet jag inte riktigt temat på den här listan. Det är väl mer en feeling, den där känslan som man har när man står och lagar en söndagsgryta till hela familjen, eller när man kedjeröker i sina finaste högklackade skor på en kylig höstbalkong hos någon man inte känner, när man ligger där halvt naken (både bokstavligt och psykiskt utlämnad) i ett hav av lakan och bara tittar rakt upp i taket och undrar vart man gjort av sig själv, eller när man spelar igenom hela sin skivsamling och kommer på att den där låten var ju faktiskt riktigt bra. Den känslan i en mer musikalisk form.


Sleepless in Kallhäll
Såna där nätter när man nästan vill vända ut och in på sitt skinn bara för att få lite ro. Såna nätter när det behövs lite fint gitarrplinkande och mjuka honungsröster till musik som kan ta ned andningen på en bekvämare nivå och som kan få hjärtat att slå i rätt frekvens igen.


Those dancing days

Låtar som får det att sprätta i benen. Som får mig att studsa i stolen. Som får mig vilja springa ut och bara ränna rakt igenom varenda skog jag kan ta mig igenom. Som jag vill dansa mig alldeles svettig till. Som jag vill peppa till. Som jag vill laga mat till en fredagkväll innan utgång. Ni förstår. Men det är inte de där typiska radiodängorna utan mer studsig och poppig musik som ger en elektronstötar i partyådrorna.


Skivor
Ja, skivsläpp som under de senaste åren varit lite extra fina helt enkelt. Att dricka en kopp te till, att plugga till, att röka till, att sjunga till, att somna till eller att bara vara till. Massor med fint från en och samma artist.


Hoppas det här skänker glädje till någon själ där ute. Den här musiken har gjort mig lycklig (och kanske olycklig) otaliga gånger. Musik ska spridas vidare. Kärlek till er.

Kommentarer
Postat av: Moa

Åh tack så himla mycket! Blir alltid så glad av bra spellistor!



Tänkte ge dig några av mina senaste bara för att ge något tillbaka:



Höst 2010 - Konsten att få alla att tro att allt är bra

(min höstspellista med låtar om hur jag känner mig just nu)

http://open.spotify.com/user/moaoffrell/playlist/5Z0Nil32BO2OKguYtVtPrl



I'm drunk and you're still ugly.

(låtar jag gillar att dansa till)

http://open.spotify.com/user/moaoffrell/playlist/2Qrp2vTtbusqk5EImEVG0E



Musik från filmer.

(den bästa filmmusiken)

http://open.spotify.com/user/moaoffrell/playlist/6UYlmBYjAzE5c4nXYBl8jj



Rätt så rätt.

(kanske min bästa spellista)

http://open.spotify.com/user/moaoffrell/playlist/1E0SwjHbbxw7QnffiM8hdN



KRAM!

2010-09-29 @ 00:02:08
URL: http://alfapet.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Tack för att du delar med dig, jäkligt fina listor! :)

2010-09-29 @ 01:24:01
URL: http://dreamingauthors.wordpress.com/
Postat av: Elvira

och jag som fullkomligt älskar Spotify-spellistor! och har något av ett eget beroende när det kommer till att skapa dem, med. nu har jag massor att lyssna igenom i helgen. thank u!

2010-09-29 @ 20:24:21
URL: http://madaboutzooey.blogg.se/
Postat av: A.

Åh, jag älskar nog alla listor! Så himla bra! Tack!

2010-09-29 @ 23:12:38
URL: http://merlangtanankarlek.blogspot.com/
Postat av: Lesly Valencia

Åhh det här är ju underbart, jag hadde sedan innan

"När gräset äntligen skymtar under smält..." Och

"Sailosrs fighting in the dance hall" som har massa bra låtar men man trätnar ju trots allt så det är jätte kul med lite ny circusem musik :)



thanx a lot!! puss

2010-10-02 @ 17:58:49
URL: http://leslita.blogg.se/
Postat av: charlie

tusen tack

2010-10-24 @ 21:05:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0