November hit me

Här kommer lite saker jag tycker ni ska uppmärksamma på ett eller annat sätt i november.


On the street. Bill Cunningham är världens första streetfotograf. Jag tycker att ni borde kika in på ett audiobildspel som lagts upp hos New York Times, där han pratar om och analyserar lårhöga stövlar.




Kosta Boda. B la Adam Tensta är en av sex svenska personer som ska tillföra sin egen design till ett uppduktat julbord i Kosta Bodas flaggskeppsbutik i Stockholm. Utställningen kommer pågå 25 november - 31 december. Kosta Boda har dessutom fått in grymma nyheter (se bilden över) som jag tycker man kan kika på inför diverse julklappsköp.



Andetag.
Tre välkända ansikten har förevigat sina andetag i glas för att stödja forskningen kring lungcancer. Det är Markoolio, Amy Diamond och Pontus Enhörning som har förvandlat sina andetag i vacker glaskonst i Skanskens glasblåsarhytta. Man kan både tävla om de olika glasprydnaderna och bidra här. Allt går oavkortat till forskningen kring lungcancer.

"Ett andetag djupt är livet" - Paul Andersson



Kate Moss. På torsdag släpps ytterligare en kollektion utav Kate Moss för Topshop. Denna gång är dock annorlunda då det är specificerat på underkläder och pyjamas. Dessutom inkluderar kollektionen en kopia utav en pyjamastopp hennes pojkvän Jamie Hince bar hela sommaren som egentligen tillhörde henne. Han lämnade aldrig tillbaka den. Hon har dessutom provat alla plagg hemma:

”I've test-run all the underwear. My boyfriend likes the lot. It's all very sexy, but not nasty-sexy, glamorous-sexy. Not vulgar. I love the lounging suit, and I do like a pyjama. I wore a pair out as eveningwear in New York once, and there was a massive snowstorm. We couldn't get a cab, so I had to walk home in them. It was freezing, but they did look good." - Guardian



Rodebjer. Förra fredagen öppnade Rodebjer en temporär butik i Stockholm. Där kommer höstkollektioner, provkollektioner och tidigare kollektioner (som kan köpas i lösvikt) finnas fram till den 26:e november. Eventuellt ska Rodebjer öppna permanenta butiker runt om i hela Sverige och detta är då ett smakprov för att se hur vi förhåller oss till idén. Ni kan också kika in den prisbelönda filmen här.



Taschen. En sammanställd bok med hela Taschens Fashion-Now serie släpptes nyligen - 100 Contemporary Fashion Designers. Boken finns att köpa på deras hemsida och självklart lite billigare på Amazon. Tycker detta är smått fantastisk, för kolla bara på bilderna här över. Och boken är inbunden och allt, hallelujah jag ska önska mig i julklapp!



Erik Chambert. Moderna museét ställer ut möbel- och bildkonstänren Erik Chamberts saker 31 oktober - 10 januari. Om ni ändå ska dit och kika på Dalí utställningen som fortfarande håller på ett tag till tycker jag definitivt att ni måste ta er tid till denna utställning också. Jag känner på mig att jag kommer springa på Moderna rätt mycket ett tag framöver.


Nu kommer ingen att ha tråkigt denna många gånger gråa, slaskiga och kyliga månad. Puss!


Kommentarer
Postat av: elin.e

jag har döskalleljusstaken

2009-11-18 @ 14:44:51
URL: http://elineeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0