Ten things that never go out of style

Hittade denna finurliga idé hos Tsilli. Kunde inte hålla fingrarna borta, men försökte att inte svara i termer som "röda läppar" och "svarta pumps". Känns kanske lite väl uttjatat och opersonligt. Here we go:


Konst. Jag tror stenhårt på att konst föder konst. Det finns inget slut på skapandet utan en sak skapar födelse till en annan. Det kommer aldrig försvinna ur tiden att sätta ihop sina tankar på ett så konkret sätt som skapandet innebär. Alla borde ha möjligheterna att uttrycka sig eller uppleva konst på något vis. Kila iväg på museéum vettja, eller konstutställningar! Det är oftast gratis, toppen.




Blandband. Någonting som har funnits i evigheter men som blir trendigt i epoker. Men musiken lyckas alltid finnas kvar där bakom även om den inte framhävs i centrum. Och jag vill lova er att jag slänger mig över alla Spotify-listor som vimmlar omkring där ute. Finns det någonting bättre än att lyssna på musik som förknippas med personer eller minnen? Eller hitta ett band som sjunger en rakt in i hjärtat? Nej, jag tänkte väl det.



Morgontidningar. Det enklaste sättet att lära sig någonting nytt, få reda på vad som händer utanför husets väggar, läsa recensioner, hitta en ny bok att läsa och de finns alltid tillgängliga nästintill överallt. Jag ska erkänna att jag läser DN som en liten nörd här hemma, främst kulturen kanske bör nämnas. Finns väl inget bekvämare än en färsk tidning på dörrmattan varje morgon?



Kaffe. Att träffas över en kopp kaffe har väl alltid känts lite mer sofistikerat än att ses över en fika? Missta mig inte, det är en rätt så fånig sak egentligen. Men jag romantiserar kaffe till max och skulle kunna ligga bland mina lakan som doftar sömn en hel dag med nybryggt kaffe. Som morgon dygnet runt.



Hemlagad mat. Jag älskar att laga mat och på så sätt är det säkert enklare att uppskatta god och hemlagad mat. Allting som tillkommer utav kärlek är ju lite finare än övrigt. Och jag tror vem som helst kan hålla med om att en varm pasta med hemlagad carbonara är godare än en färdigköpt? Behövs inte någon vidare förklaring egentligen.



Bibliotek. Mitt andra hem, mest på grund utav plugget tyvärr. Men det gör mig ingenting. För jag älskar att sitta där bland alla uppslagsverk, diktsamlingar och romaner och bara känna alla ord och idéer flyga omkring.



Tygskor. Räddare i nöden. Passar till byxor som klänning, ger aldrig (okej, nästan) skavsår och fungerar nästintill året runt.



Delad glädje. Att få dela ett skratt med någon annan känns ovärdeligt. Min livsfilosofi är att skratt förlänger livet och får en automatiskt på bättre tankar. Att skratta för sig själv är underbart, men att få dela en glädjande känsla med någon annan både förstärker välmåendet och lyckan för en hel dag.



Hångel. Behövs någon vidare förklaring? Mer än att det är pirrigt, varm, förenande, kittlande, upplyftande, underbart, mysigt, känslosamt och bara helt fantastiskt? Ni borde hångla lite mer nu i höst, och att det skulle vara opassande att hångla offentligt är det dummaste jag någonsin hört. Kan alla sluta störa sig så brutalt mycket på andras lycka?

Marknader. Jag hittade en fantastisk liten marknad i Sundbyberg för några månader sedan och sen dess är jag helt fast. Jag fick en hel 800-sidorsroman av Ulf Lundell för 10:- och då har den till och med en historia bakom sig. Finns inga bättre ställen att hitta roliga presenter på än på just marknader. Sammanhållningen, utbudet och atmosfären är smått fantastisk. Och man kan alltid göra sig av med sitt egna skräp.


Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Michaela

Kan lätt skriva under på allt du förde fram i det här inlägget! Fint.

2009-11-24 @ 21:46:51
URL: http://mmichaelaandrea.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Helt rätt om hångel offentligt! Jag blir bara så himla varm i hjärtat och glad när jag ser par som håller hand och kysser varandra ute. Det behövs mer kärlek och värme offentligt och speciellt på vintern när det känns som man man själv går runt som en ispinne. Otroligt mysigt att ligga hela helgerna under täcket med den man älskar också. Mysfaktor på hög nivå!

Kram gumman, tack för insperation<3

2009-11-24 @ 22:01:40
URL: http://www.nogg.se/CeciliaC
Postat av: Cecilia

Precis! Tack så mycket<3

2009-11-24 @ 22:46:27
URL: http://www.nogg.se/CeciliaC
Postat av: pamela

håller med på alla punkter. Speciellt sista. Alla borde hångla mer. Mig speciellt inberäknat, haha



puss och pop!

2009-11-24 @ 23:15:39
URL: http://pamcakes.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vilken fin lista. Det är den finaste av de här listorna jag läst, och då har den ändå flugit runt i bloggrymden ett tag.

Jag älskar förresten att se andra par hålla hand, hångla, pussas och kramas. I rulltrappan eller under ett paraply.

2009-11-25 @ 09:15:16
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Martina

Håller verkligen med om kaffe, hemlagad mat, delad glädje och hångel!

2009-11-25 @ 14:08:51
URL: http://mistermartina.blogg.se/
Postat av: Fröken Hanna

Åh, jag håller med dig! Hångla går att göra precis över allt och det är ju lite, lite finare om det är tillsammans med den finaste i din värld.

2009-11-26 @ 15:30:06
URL: http://alexik.blogg.se/
Postat av: Puzzled?

Drömmer om ett likadant bibliotek som på bilden. Varför sortera i bokstavsordning? :)

2009-11-26 @ 17:35:27
URL: http://puzzledanddazzled.blogspot.com
Postat av: Erica

han med tidningen.... är inte det seymour i ghost world? han är grym i alla fall!

2009-11-29 @ 23:40:42
URL: http://enettaiparis.blogg.se/
Postat av: Tilda

Åhh!! blandband är kärlek!!

2009-11-30 @ 16:30:08
URL: http://priinsessantiilda.blogg.se/
Postat av: Tove

Vilken fin lista. Instämmer med varenda punkt. Dock ett litet problem som jag tänkte upplysa dig om. Jo, det är så att jag använder mig av googles webläsare chrome och jag ser bara halva din blogg. Den högra delen. Och det går inte att skrolla i sidled. Synd,tycker jag, för jag tycker att din blogg verkar underbar.

2009-12-03 @ 17:54:33
URL: http://toafi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0