Resumé

Här följer en för mig smärtsam bildsummering av den finaste veckan jag någonsin upplevt. Jag saknar den främmande sötman som slog till så fort man klev ur planet i den kvava luften, jag saknar de mörka nätterna som helt plötsligt kändes ovanligt trygga, saknar att vakna upp med havet så pass nära att jag kunde känna saltet i mina lungor och främst av allt saknar jag att vakna upp bredvid människor som får en att le, som man kan dela allt med. Varje dag.
Första dagen var nog den bästa på hela veckan, när allt fortfarande var helt nytt och inte upptäckt än. Vi var på hamam - turkiskt spa då vi blev intryckta i en bil av en då okänd turk, som körde oss på guppiga gator fram till stället. För några sekunder kändes det mindre bra, ingen engelska kunde föraren heller. Hamamet i sig var en upplevelse som får lämnas utan beskrivning, jag skrattade så jag fick ont. Vi drack gratis drinkar, åt grillad fisk vid hamnen och dansade oss svettiga genom natten.
Andra dagen blundade vi när vi gick förbi alla turistställen för att äta äkta turkisk inhemsk mat, lagad av en stor turkisk kvinna med hela händerna fulla av henna. Vi åt turkisk glass i hamnen och drack turkiskt te på en liten mysig bar under massvis med lyktor medan vi skrev vykort. Att vi dansade hela natten behöver kanske inte nämnas.
Vi åkte på lazy-day boat som var det vackraste jag upplevt. Det turkosa vattnet, den pittoreska byn man stannade till vid, att flyta på vattenytan och känna sig tyngdlös. Ovärderligt. Sen på kvällen åt vi 25-kronors middag på en mörk bakgata i våra finaste kläder, för att sedan föreviga vår resa i form av en tatuering. Sen gick vi ut och gjorde staden osäker i våra färska tatueringar. Den här kvällen blev vi även avstängda från en restaurang och vi träffade två svenska killar som räddade våra liv (kändes det som just då i alla fall). Vi nattbadade och lyssnade på bönutrop 5 på morgonen.
Vi badade med svenskarna dagen efter. Jag blev väldigt sjuk så vi tog det lugnt på kvällen, åkte till grannstaden och gick i små butiker och åt middag där vi träffade en turk som trodde att han var Peter Jöback. Han visade sina tatueringar och var noga med att tala om för oss han var "så jäääävla sjuk".
På torsdagen bestämde vi oss för att åka båt igen, för att det var så mycket härligare än att bara såsa på stranden en hel dag. Det var minst lika bra och mysigt (vill göra varje dag resten av livet) igen. Den kvällen bestämde vi oss för att se ut som färgglada bakelser när vi begav oss ut i natten och prövade på en av Europas största nattklubbar. Färg gör tillvaron lite bättre, kanske inte för att det behövs i Marmaris, men ändå.
Sista kvällen kunde man få sin middag grillad på stranden. Vi tog självklart tillfället i akt och förenade nytta med nöje och hamnade i en uppsjö av holländskor. Åt sanslöst mycket mat och fick dessutom födelsedagstårta på köpet. Träffade på en turkisk man som berättade sina livshistorier för mig på knackig engelska. Allt från åsnor i berg, jakt i stora skogar, hur han älskade att sitta ensam vid vattnet och allt där emellan. Vi tog en sista runda på bargatan, som verkade ännu mer livad, glad och peppad bara för att vi skulle åka hem. Mycket deppigt.
Sista dagen njöt vi mest av att ha havet rakt över gatan, alla sömnlösa nätter hade satt sina spår i mig och jag var både sjuk och väldigt trött. Jag sov på stranden medan Ida och Frida träffade på en turkisk gubbe som inte kunde ett ord engelska (inte ens ja och nej), men han skulle minsann umgås och prata med dem ändå. Han hade rabblat massor på arabiska och de hade samtyckt så fint. Vi klamrade oss desperat fast under sista middagen och fick också bevittna hur deras teater brann upp. Sen var det dags att stiga på bussen och åka ifrån den då 48 gradiga värmen hem till regniga och gråa Sverige.
Det var underbart.

Kommentarer
Postat av: Astrid

Det här är rent ögongodis! Så himla fina bilder, man blir sugen på att packa väskan och flyga iväg någonstans. <3 Åh. Tack.



Jag trivs på din blogg. Jag vill inte gå hem...

2010-08-20 @ 01:09:03
URL: http://cherryvodka.blogg.se/
Postat av: Martina

Det var mycket fina bilder, ser ut som om ni haft det kalasskönt:D Och vilken bränna:p

2010-08-20 @ 06:34:50
URL: http://mistermartina.blogg.se/
Postat av: isabel

Så sjukt härligt! Knappt avis man är när man själv jobbarjobbarjobbar bort det sista av sommaren...

2010-08-20 @ 13:35:27
URL: http://isabelboltenstern.com
Postat av: Åkermanskan

Fin idé med tatueringarna, må jag säga!

2010-08-22 @ 22:10:47
URL: http://confessiontime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0